Self-esteem and addiction to social networks in adolescents and young adults in the western area of Gran Buenos Aires
DOI:
https://doi.org/10.59471/psicologia2023203Keywords:
self-esteem, addiction to social networks, adolescents, young adults, Greater Buenos AiresAbstract
This main objective of this research was to evaluate the relationship between Selfesteem and Addiction to Social Networks in adolescents and young adults in the western area of Greater Buenos Aires. A quantitative investigation was carried out with a nonexperimental design, of descriptive-correlational scope and cross-sectional temporality in which 98 adolescents and 81 young adults participated, to whom a sociodemographic questionnaire, the Rosenberg Self-Esteem Scale and the Questionnaire Addiction to Social Networks were administered. A negative correlation was found between Self-esteem and Addiction to Social Networks and no significant differences were found by gender in any of the two constructs studied, nor between Addiction to Social Networks and the sociodemographic variables age, educational level and current job. However, significant links were found between some of the dimensions of Social Network Addiction and the variables frequency of use of said networks, perceived personal discomfort and non-virtual friendships. Finally, regarding Self-esteem, it presented a positive association with age and educational level and an inverse association with frequency of use of social networks and perceived personal discomfort. Also, it is worth saying that those who currently work were those who had greater self-esteem.
References
Abarca, S. & Nassar, H. (1983). Psicología del Adulto. San José: EUNED.
Araujo Robles, E. D. (2016). Indicadores de adicción a las redes sociales en universitarios de Lima. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 10(2), 48-58. http://www.scielo.org.pe/pdf/ridu/v10n2/a05v10n2.pdf
Bonilla, A. (2022). El estrés académico y su relación con la autoestima en adolescentes [Tesis de grado, Universidad Técnica de Ambato]. Repositorio institucional UTA. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/36716/1/Bonilla%20Aldas% 2c%20Angelly%20Paulina%20Poyecto%20de%20Investigaci%c3%b3n.pdf
Campos Bartolo, L., Vílchez Huamán, W., & Leiva Colos, F. (2019). Relación entre adicción a las redes sociales e impulsividad en escolares de instituciones educativas públicas de Lima Este. Revista Científica de Ciencias de la Salud, 12(2), 17-24. https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1212/1542
Carhuajulca Islachin, A. C., & Zavaleta Caso, M. P. (2021). Sexting, autoestima y angustia psicológica en estudiantes de Universidades de Lima Metropolitana [Tesis de grado, Universidad César Vallejo]. Repositorio UCV. https://hdl.handle.net/20.500.12692/74123
Cassia Alfano, F. G. (2019). Adicción a las redes sociales y autoestima: Un estudio comparativo entre adultos jóvenes y adultos mayores en Buenos Aires [Tesis de grado, Universidad Argentina de la Empresa]. Repositorio institucional UADE. https://repositorio.uade.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/123456789/8379/CASSIA-TIF.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Chacón López, H., Caurcel Cara, M. J., & Romero Barriga, J. F. (2019). Sexting en universitarios: relación con edad, sexo y autoestima. Revista Suma Psicológica, 26(1), 1-8. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812019000100001
Challco Huaytalla, K., Rodríguez Vega, S., & Jaimes Soncco, J. (2016). Riesgo de adicción a redes sociales, autoestima y autocontrol en estudiantes de secundaria. Revista Científica de Ciencias de la Salud, 9(1), 9-15. https://doi.org/10.17162/rccs.v9i1.542
Domínguez-Vergara, J. A., & Ybañez-Carranza, J. (2016). Adicción a las redes sociales y habilidades sociales en estudiantes de una institución educativa privada. Propósitos y representaciones, 4(2), 5. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5693203
Echeburúa, E., & de Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: Un nuevo reto. Adicciones, 22(2), 91-95. https://www.redalyc.org/pdf/2891/289122889001.pdf
Escurra Mayaute, M., & Salas Blas, E. (2014). Construcción y validación del cuestionario de adicción a redes sociales (ARS). Revista Liberabit, 20(1), 73-91. http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v20n1/a07v20n1.pdf
García Domingo, A (2016). Análisis de la autoestima en situación de desempleo: Estudio de caso [Tesis de maestría, Universidad de Valladolid]. Repositorio Documental Uva. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/20835
García Toro, D. C., Quintana Pérez, J. A., & Gómez Cano, J. F. (2022). Análisis de las conductas de los NINIS en el contexto de la ciudad de Medellín y la influencia recibida por la comunicación digital en el marco de su proyecto de vida en los últimos 5 años [Monografía de especialización, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. Repositorio UNIMINUTO. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/16318
Góngora, V. C., & Casullo, M. M. (2009). Validación de la escala de autoestima de Rosenberg en población general y en población clínica de la Ciudad de Buenos Aires. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 1(27), 179-194. https://www.redalyc.org/pdf/4596/459645443010.pdf
Góngora, V., Fernanadez Liporace, M., & Castro Solano, A. (2010). Estudio de validación de la escala de Rosenberg en población adolescente de la Ciudad de Buenos Aires.
Perspectivas En Psicología, 7(1), 24–30. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5113890.pdf
Grimaldo García, M. I. (2019). Autoestima y adicción a las redes sociales en estudiantes de 3er a 5to de secundaria de una institución educativa pública de Villa El Salvador [Tesis de grado, Universidad Autónoma del Perú]. Repositorio Institucional AUTONOMA. https://repositorio.autonoma.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13067/905/Grimaldo%2
Garcia%2c%20Margarita%20Isabel.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gutiérrez, E. (2019, 31 de mayo). Millennials y centennials, generaciones que cambiaron el mundo. Unidiversidad. http://www.unidiversidad.com.ar/millennials-y-centennials- generaciones-que-cambiaron-el-mundo
Haeussler, I., & Milicic, N. (1996) Confiar en uno mismo. Palma de Mallorca: Dolmen.
Hernández Contreras, J., & Castañeda Barajas, A. (2018). Una propuesta de prevención e intervención para el trastorno de adicción por internet. Universidad de Guadalajara. https://injuvirvegabaja.es/wp-content/uploads/2021/08/Propuesta-guadalajara.pdf
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista-Lucio, M. del P. (2014). Metodología de la Investigación. MC GRAW HILL.
Iglesias García, A. M., & Minetto Alcadio, G. A. (2022). Adicción a redes sociales y autoestima en estudiantes de secundaria de una institución educativa privada de Lima Norte [Tesis de grado, Universidad Privada del Norte]. Repositorio de la Universidad Privada del Norte. https://repositorio.upn.edu.pe/handle/11537/30119
Jiménez Acosta, G. N., & Lagos Machaca, V. K. (2021). La autoestima como factor predictivo en la adicción a redes sociales en los estudiantes del Centro Pre Universitario de la Universidad Peruana Unión filial Juliaca, 2020 [Tesis de grado, Universidad Peruana Unión]. Repositorio de la UPEU. https://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12840/4692/Gabriela_Tesis_ Licenciatura_2021.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ladera Otones, I. (2016). La satisfacción con la imagen corporal: su relación con las redes sociales y la autoestima. Universidad Pontificia Comillas, 1-29. https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/13133
López Aguirre, J. L. (2012). Facebook como espejo virtual que favorece el diseño de una autoestima ideal en los jóvenes. Virtualis, 3(6), 70-83. https://www.revistavirtualis.mx/index.php/virtualis/article/view/63
Mondragón Pelayo, S. E. (2019). Sustitución de relaciones afectivas en persona por amigos online, un resultado de la baja autoestima en adolescentes. https://difusoribero.files.wordpress.com/2019/05/versic3b3n-en-pdf- redesautoestimaadolescente-mondragc3b3n.pdf
Moral Jiménez, M. V. & Fernández Domínguez, S. (2019). Uso problemático de internet en adolescentes españoles y su relación con autoestima e impulsividad. Avances en psicología latinoamericana, 37(1), 103-119. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6805347
Moreno, A. & Del Barrio, C. (2000). La experiencia adolescente: A la búsqueda de un lugar en el mundo. Buenos Aires: Aique.
Portillo-Reyes, V., Ávila-Amaya, J. A., Capps J. W. (2021). Relación del Uso de Redes Sociales con la Autoestima y la Ansiedad en Estudiantes Universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 3(1), 139-149. https://revistacneip.org/index.php/cneip/article/view/182/117
Rodrich Zegarra, P. A. (2019). Autoestima y Ansiedad estado-rasgo en jóvenes universitarios de la ciudad de Lima [Tesis de grado, Universidad de Lima]. Repositorio ULIMA. https://hdl.handle.net/20.500.12724/10295
Rojas Jara, C., Henríquez, F., Sanhueza, F., Núñez, P., Inostroza, E., Solís, A., & Contreras, D. (2018). Adicción a Internet y uso de redes sociales en adolescentes: una revisión.
Revista Española de Drogodependencias, 43(4), 39-54. https://www.aesed.com/upload/files/v43n4-2-rrss.pdf
Romero Rodríguez, J. M., & Aznar Díaz, I. (2019). Análisis de la adicción al smartphone en estudiantes universitarios: Factores influyentes y correlación con la autoestima. Revista de Educación a Distancia (RED), 8(60), 1-12. https://doi.org/10.6018/red/60/08
Rosenberg, M. (1965). Rosenberg Self-esteem Scale. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Sahagún Cuevas, M. N., Martínez Castillo, B. A., Delgado Quiñones, E. G., Salamanca Rodríguez, C. G. (2015). Adicción a redes sociales y su relación con problemas de autoestima en la población de 15 a 19 años en población derechohabiente del Instituto Mexicano del Seguro Social. Revista Médica MD, 6(4), 285-289.
Seijido Rodríguez, G. (2022). El uso de las redes sociales y su relación con la sintomatología depresiva, autoestima y apoyo social percibido en población española adulta [Tesis de maestría, Universidad Europea Madrid] http://hdl.handle.net/20.500.12880/2561
Sigüenza, W., Quezada, E., & Reyes, M. (2019) Autoestima en la adolescencia media y tardía. Revista Espacios, 40(15), 19-26. https://www.revistaespacios.com/a19v40n15/19401519.html
Torres Medina, M. C. (2015). Patrones de respuestas psicológicas en desempleados de la comunidad autónoma de Extremadura [Tesis doctoral, Universidad de Extremadura]. Repositorio Institucional Dehesa. http://hdl.handle.net/10662/3922
Varchetta, M., Fraschetti, A., Mari, E., & Giannini, A. M. (2020). Adicción a las redes sociales, Miedo a perderse experiencias (FOMO) y Vulnerabilidad en línea en estudiantes universitarios. Revista Digital e Investigación en Docencia Universitaria, 14(1), 1-13. https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1187